18 november 2017 t/m 06 mei 2018
Landschappen / Landscapes
Centraal in de tentoonstelling staat de nieuwe serie Landschappen (2017). Het is een serie van 6 wisselende videoportretten van boeren en landarbeiders die een leven lang met de hand hebben gewerkt. In hun blik ligt verscholen wat we eigenlijk niet onder woorden kunnen brengen. Het is de opslagplaats waarin een leven mét en ván de grond bewaard is gebleven.
De installatie Zeeuwse Klei (2013) uit de collectie van het Zeeuws Museum, is een video-drieluik, ontstaan uit opnames die een jaar lang werden gemaakt van een stukje aardappelveld van 2 bij 2 meter. Een verstild en fascinerend schouwspel van de natuur met als hoogtepunt een nietsvermoedende, passerende fazant.
In Passanten (2005) portretteert Jos de Putter lege bushokjes in het desolate Zeeuws-Vlaamse landschap waaronder hij stukjes ‘gevonden geluid’ en ‘verwaaide gesprekjes’ monteert.
The exhibition centres on Landscapes (2017), a new series of six video portraits of farmers and agricultural workers who have spent their whole lives working on the land. Their gaze conceals that which cannot be put into words. It is the repository of a life with and of the soil.
The installation Zeeland’s Clay (2013) in the collection of the Zeeuws Museum is a video triptych comprising footage of a 2 x 2 metre section of a potato field recorded over a period of a year. A fascinating, contemplative spectacle of nature with an unsuspecting passing pheasant as the highlight.
In Passers-by (2005) De Putter depicted empty bus shelters in the desolate landscape of Zeelandic Flanders, edited together with fragments of ‘found sound’ and ‘windblown conversations’.